Snowbiking -lajin juuret ulottuvat lähes 150 vuoden päähän. Ensimmäisiä malleja käytettiin Alpeilla tavarakuljetuksiin 1850 luvulla - näistä esi-isistä on olemassa todisteena joitakin säilyneitä öljymaalauksia. Rungot oli valmistettu puusta ja mallit olivat painavia ja isoja.
Vuonna 1911 Sveitsin Grindelwaldissa haettiin patenttia "Velogemelille" joka oli nykyisten snowbike –mallien sukulainen. Seuraavien 38 vuoden aikana snowbike-tuotekehitystä ei tiettävästi juurikaan tapahtunut.
Seuraavan kerran snowbiket palasi julkisuuteen vuonna 1949 kun itävaltalainen suksivalmistaja Engelbert Brenter hankki patentin "Sit-Skille". Tässä mallissa oli useita merkittäviä parannuksia; oikeat sukset ja jousitus. Ensi kertaa snowbike soveltui muuhunkin kuin tavaroiden kuljettamiseen. Lopputulos sopi hyvin huvikäyttöön, koska sillä pystyi laskemaan ja kurvailemaan hallitusti. Tuotteesta tuli kaupallinen menestys 1950-luvulla.
Hiihtokeskusten lisäännyttyä Euroopassa 50-, 60- ja 70-luvulla, Snowbikestä tuli urheilulaji. Yli 70 valmistajaa kehitti snowbikeja ja kilpailutoiminta alkoi vuonna 1954 Skibobeilla. Skibob maailmanmestaruuskisat järjestettiin ensi kertaa vuonna 1967. Myös Amerikassa snowbiking saavutti suosiota 60- ja 70-luvuilla. Vuonna 1971 järjestettiin maailmanmestaruuskisatkin.
Tämän jälkeen lajia ei enää edistetty määrätietoisesti ja snowbiking jäi vain pienen ydinryhmän harrastukseksi.
1990-luvun lopulla ja 2000-luvun alussa alkoi snowbike-lajin uusi tuleminen. Laitteita kehitettiin ja monipuolistettiin sekä alalajeja tuli lisää. Myös laitteiden muotoilussa tapahtui suuria muutoksia. Skibobin rinnalle tuli Skibiket, Snowmotot ja Snowscootit. Skibiket erosivat Skibobeista siinä, että enää ei käytetty erillisiä jalkasuksia, vaan jalkoja pidettiin jalkatapeilla. Snowmotoissa ja Snowscooteissa laskeminen tapahtuu seisaaltaan ja jalkoja pidetään lautojen päällä olevalla jalkatasolla.
Skibiken pääajatus on pääsääntöisesti yhdistää alamäkipyöräily sekä laskettelu. Harrastajakunnan laajetessa tuli mukaan myös rauhallisemmat kiinteärunkoiset skibiket.
Skibike on polkupyörän rungon pohjalta kehitetty lasketteluväline, jossa etu- ja takapyörän tilalla on luonnollisesti sukset. Osa skibikeista on kiinteärunkoisia ja osa on varustettu etu- että takajousituksella. Skibikeissa on yleensä penkki jossa istutaan ja jalkoja voi pitää jalkatapeilla. Skibike-sukset ovat yleensä leveydeltään n. 10cm ja pituudeltaan 60-100cm. Carving -profiililla ja täyspitkillä teräskanteilla varustetut sukset mahdollistavat leikkaavat käännökset myös jyrkemmissä ja kovemmissa rinteissä.Snowmotoissa ja Snowscooteissa on haluttu yhdistää BMX -pyöräily sekä lumilautailu.
Snowmotoissa ja Snowscooteissa käytetään lautoja, joiden leveydet vaihtelevat 19-30cm välillä. Lautaprofiileja on monia eri käyttötarkoituksia varten, kuten puuterille, Carving-laskuun ja parkkiin. Nykyaikaisimmissa laudoissa etu- ja takalaudan kanttilinja on yhdistetty, jotta saataisiin mahdollisimman pitkä yhtenäinen kantti leikkaavaa käännöstä varten. Näillä laudoilla varustettujen laitteiden parhaat ominaisuudet tulevatkin esille juuri kovemmassa ja agressiivisemmassa laskemisessa ja ne soveltuvat hyvin extremeharrastajille. Snowmotoista osa on varustettu tasapitkillä laudoilla. Nämä mallit on tarkoitettu snowparkkeihin sekä harrastusta aloitteleville. Tasapitkät laudat mahdollistavat nopean ja helpon hallittavuuden myös hyvin hiljaisessa vauhdissa.