Lajista yleisesti

Snowmoto
toukokuu 7, 2014
 

Snowbiking - Historia

Snowbiking -lajin juuret ulottuvat lähes 150 vuoden päähän. Ensimmäisiä malleja käytettiin Alpeilla tavarakuljetuksiin 1850 luvulla - näistä esi-isistä on olemassa todisteena joitakin säilyneitä öljymaalauksia. Rungot oli valmistettu puusta ja mallit olivat painavia ja isoja.



Vuonna 1911 Sveitsin Grindelwaldissa haettiin patenttia "Velogemelille" joka oli nykyisten snowbike –mallien sukulainen. Seuraavien 38 vuoden aikana snowbike-tuotekehitystä ei tiettävästi juurikaan tapahtunut.

Seuraavan kerran snowbiket palasi julkisuuteen vuonna 1949 kun itävaltalainen suksivalmistaja Engelbert Brenter hankki patentin "Sit-Skille". Tässä mallissa oli useita merkittäviä parannuksia; oikeat sukset ja jousitus. Ensi kertaa snowbike soveltui muuhunkin kuin tavaroiden kuljettamiseen. Lopputulos sopi hyvin huvikäyttöön, koska sillä pystyi laskemaan ja kurvailemaan hallitusti. Tuotteesta tuli kaupallinen menestys 1950-luvulla.

Hiihtokeskusten lisäännyttyä Euroopassa 50-, 60- ja 70-luvulla, Snowbikestä tuli urheilulaji. Yli 70 valmistajaa kehitti snowbikeja ja kilpailutoiminta alkoi vuonna 1954 Skibobeilla. Skibob maailmanmestaruuskisat järjestettiin ensi kertaa vuonna 1967. Myös Amerikassa snowbiking saavutti suosiota 60- ja 70-luvuilla. Vuonna 1971 järjestettiin maailmanmestaruuskisatkin.

Tämän jälkeen lajia ei enää edistetty määrätietoisesti ja snowbiking jäi vain pienen ydinryhmän harrastukseksi.

1990-luvun lopulla ja 2000-luvun alussa alkoi snowbike-lajin uusi tuleminen. Laitteita kehitettiin ja monipuolistettiin sekä alalajeja tuli lisää. Myös laitteiden muotoilussa tapahtui suuria muutoksia. Skibobin rinnalle tuli Skibiket, Snowmotot ja Snowscootit. Skibiket erosivat Skibobeista siinä, että enää ei käytetty erillisiä jalkasuksia, vaan jalkoja pidettiin jalkatapeilla. Snowmotoissa ja Snowscooteissa laskeminen tapahtuu seisaaltaan ja jalkoja pidetään lautojen päällä olevalla jalkatasolla.

 

Snowbike - laskuvälineet

Skibiken pääajatus on pääsääntöisesti yhdistää alamäkipyöräily sekä laskettelu. Harrastajakunnan laajetessa tuli mukaan myös rauhallisemmat kiinteärunkoiset skibiket.

Skibike on polkupyörän rungon pohjalta kehitetty lasketteluväline, jossa etu- ja takapyörän tilalla on luonnollisesti sukset. Osa skibikeista on kiinteärunkoisia ja osa on varustettu etu- että takajousituksella. Skibikeissa on yleensä penkki jossa istutaan ja jalkoja voi pitää jalkatapeilla. Skibike-sukset ovat yleensä leveydeltään n. 10cm ja pituudeltaan 60-100cm. Carving -profiililla ja täyspitkillä teräskanteilla varustetut sukset mahdollistavat leikkaavat käännökset myös jyrkemmissä ja kovemmissa rinteissä.

Skibikella laskeminen on varsin helppo oppia. Siksi se sopii myös aloittelijoille tai vaikka vanhemmille harrastajille, jotka pitävät rauhallisemmasta "laskemisesta". Täysjousto skibikella voi tehdä isoja hyppyjä ja temppuja eli se sopii erinomaisesti myös extreme-henkisille harrastajille.

Laskeminen tapahtuu pääsääntöisesti istuen ja kääntyminen joko kantilla carvaamalla tai driftaamalla. Jarruttaminen tapahtuu ns. heittämällä takasuksi sivulle tai hätätapauksessa istumalla tukevasti penkkiin ja laittamalla jalat maahan. Hissinousut on mukavia, koska skibikessa istutaan nousun ajan penkillä.

Skibike on loistava laite myös henkilöille, joiden pienet vammat esim. polvivammat estävät normaalin laskettelun tai lumilautailun. Skibikellä laskeminen on kevyempää ja siten myös nivelille ystävällisempää.

Skibike soveltuu pitkiin rinteisiin, joissa voi rennosti "cruisailla" tai välillä vain istua ja nauttia maisemista. Skibike soveltuu myös Suomen lyhyisiin ja loiviin rinteisiin sen takia, että se tarjoaa enemmän elämyksiä ja laskemisen riemua vähäisellä vauhdilla kuin perinteiset laskettelusukset tai lumilauta.


 

Snowmoto - Snowscoot

Snowmotoissa ja Snowscooteissa on haluttu yhdistää BMX -pyöräily sekä lumilautailu.

Snowmotoissa ja Snowscooteissa käytetään lautoja, joiden leveydet vaihtelevat 19-30cm välillä. Lautaprofiileja on monia eri käyttötarkoituksia varten, kuten puuterille, Carving-laskuun ja parkkiin. Nykyaikaisimmissa laudoissa etu- ja takalaudan kanttilinja on yhdistetty, jotta saataisiin mahdollisimman pitkä yhtenäinen kantti leikkaavaa käännöstä varten. Näillä laudoilla varustettujen laitteiden parhaat ominaisuudet tulevatkin esille juuri kovemmassa ja agressiivisemmassa laskemisessa ja ne soveltuvat hyvin extremeharrastajille. Snowmotoista osa on varustettu tasapitkillä laudoilla. Nämä mallit on tarkoitettu snowparkkeihin sekä harrastusta aloitteleville. Tasapitkät laudat mahdollistavat nopean ja helpon hallittavuuden myös hyvin hiljaisessa vauhdissa.

Snowmotot ja Snowscootit ovat yleensä kiinteärunkoisia, vaikka nykyään on jo tarjolla täysjoustolla varustettuja malleja. Rungot ovat useimmiten alumiiniä ja ne ovat hyvin kevyitä ja kestäviä. Snowmotot on lisäksi varustettu penkillä, jonka avulla voi helpottaa painopisteen siirtämistä kantilta toiselle.

Laskiessa voi pitää lumilautakenkiä, tavallisia talvikenkiä tai esim. vaelluskenkiä. Laskeminen tapahtuu seisten ja kääntyminen tapahtuu joko kantilla leikaten tai takalautaa luistattamalla. Jarruttaminen tapahtuu siirtämällä takalauta sivulle. Hätätapauksessa jarruttaminen onnistuu laittamalla jalat maahan tai tekemällä hätäkaatuminen.

0

Your Cart

//]]>